Moottorinpärinää Juurussuon metsässä

Moottorin pärinää Juurussuon metsässä                                                  
                                                                                                                                       

Ajaminen käy urheilusta. Hiki virtaa!

Toisille kaatuminen on onnettomuus, mutta 25-vuotiaalle Santerille se on lajiin kuuluva sivuseikka. Pystyyn noustaessa yritetään ajaa taas mahdollisimman lujaa, mutta aina silti omien kykyjen mukaan. Tämä laji on saanut Santerin nousemaan pystyyn jo yhdentoista vuoden ajan. Kyseessä on siis moottoriurheilulaji, joka on enemmän luokiteltavissa enduroon kuin motocrossiin, mutta näin kavereiden kesken puhutaan crossilla ajosta.

 Olen saapunut Kempeleen Juurussuolle ja vielä tarkemmin kuvailtuna Kempeleen ainoan järven ympäristöön. Kyseessä on Mourunginjärvi, johon tulee matkaa Kempeleen kylältä 15 kilometriä. Juurussuo on haja-asutusaluetta ja asukkaita siellä on noin kaksisataa. Tiet ovat täällä sorateitä ilman katuvaloja. On varmasti arvattavissa, että tällä kylällä harrastetaan asioita, joita ei niin usein nähdä isojen kylien ja katujen laitamilla. Yksi niistä harrastuksista on crossailu. Alueena Juurussuo on varmasti hyvä paikka harrastaa esimerkiksi ratsastusta, maastopyöräilyä, moottoriurheilulajeja tai vaikka marjastusta, kun metsät ovat täynnä polkuja ja erilaisia reittejä. Laajat suoalueet ympäröivät myös Mourunginjärveä ja metsä on melkein loputonta. Suoraan isojen sähkölinjojen alla menee pitkät reitit, joista kyllä näkee, että täällä crossaillaan usein. 

Edelleen Kempeleessä asuva Santeri kertookin syntyneensä näillä kulmilla ja ajopaikaksi yleensä valikoituu tämä ympärillä oleva maasto, mutta myös useamman kilometrin säteeltä maastot ovat tuttuja ja reitit ovat pinttyneet päähän. Pyörää on helppo hallita maastossa kuin maastossa, mutta kesällä kosteus tuo omat haasteet ja talvella tietenkin lumi sekä jää. Oikeanlaisilla varusteilla tietenkin selvitään näistäkin haasteista helpommin. Talven pimeisiin keleihin Santeri käyttää valomaskia, jossa on kaksi led-valoa lisävaloina ja talvisin alle lyödään Mitas -merkkiset piikkirenkaat.

Heti alussa huomioni kiinnittyi uskomattomiin väreihin. Kuinka hyvin oma pyörä voikaan mätsätä omistajansa kanssa? Todella hyvin! Syksyinen ilma ja punaisen sävyt vaatteissa sekä pyörässä tuovat omat mausteensa kyllä tähän tunnelmaan. Vaikka huomio kiinnittyykin väreihin ensin, eivät ne ole Santerin tärkein prioriteetti vaan oma turvallisuus, tietenkin. Joka varusteella on oma tehtävänsä ja myös hintansa.

Tärkein niistä varmasti on kypärä, joka on vaihtunut jo kolme kertaa. Kuitenkin eniten kuluviin varusteisiin Santeri listaa ajohanskat, -paidat ja -housut.

 Tällä hetkellä käytössä on Airoh Twist Legend -kypärä, joka on n. 1180g eli kevyt, jonka vuoksi se on valikoitunut Santerin omaksi. Tällaisessa maastossa varmasti muta lentää, joten ajolasit ovat aina myös mukana.  Osan varusteista Santeri on ostanut käytettynä kavereilta mm. panssaripaidan ja ajokengät, jolloin hinta on ollut alhaisempi. Loput varusteista on ostettu Motonetistä hintaan 400-500 euroa. Panssaripaitaan sisältyy rinta- ja selkäpanssari, sekä olka- ja kyynärpääsuojat.

Yhdentoista vuoden ajan Santerilla on ollut seitsemän crossipyörää. Viimeisen kahden vuoden ajan käytössä on ollut KTM SX-F 450cc -mallinen crossipyörä, joka on ollut luotettava, mutta tietyissä paikoissa myös raskas ajettava. Uutena pyöränä taloon tuli pari viikkoa sitten KTM SX 125cc, jolla Santeri on käynyt välillä myös ajamassa. 

Meno on niin vauhdikasta, että kamera ei pysy mukana eikä kuvaaja

Vaikka ensikosketukset pyörän kanssa ovat olleet vuonna 2009, on aktiivinen ajo Santerin mukaan alkanut enemmän vuonna 2016. Motivaatio lajiin on tullut osakseen kavereiden kautta, mutta myös ihan lapsesta alkanut harrastus ja oman kehityksen huomaaminen pitävät motivaatiota yllä. Kehitystä onkin tapahtunut hiekalla ja pehmeässä maastossa, mutta silti kehittyä voisi vielä joka osa-alueessa Santerin mukaan. Onnistunut ajo antaa lisäkipinää ja toimiva pyörä vie vähemmän hermoja. Korjauksia ja huoltoja ei kuitenkaan pysty välttämään, mutta huollot Santeri pyrkii tekemään aina itse tai kaverin kanssa, jossa säästetään jo pitkä penni. Kisoissa Santeri ei ole käynyt, eikä tulevaisuudesta osaa vielä sanoa.  

Vaikka hintalappu on kova, on lajilla itsellään paljon annettavaa. Oulussa mahdollisuus on ajaa omalla pyörällä motocross-radalla OuluZonessa, joka sijaitsee Arkalassa.

Lähteet:

https://www.ouluzone.fi/moottorikelkkamotocross-rata.html

http://juurussuo.0fees.net/index.html

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *